Tillbaks till arkivet

Iggesund Forest slår säljrekord med Blue Line-serien

September 15, 2017

För lite över ett år sedan släppte Iggesund Forest sin nya produktserie med skördarsvärd – Blue Line. Resultatet är betydligt bättre än vad man någonsin kunnat förvänta sig. Orderingången har fram till augusti i år ökat med hela 25 procent!

– Vi hade aldrig vågat tro att ökningen i ordrar och försäljning skulle kunna bli så här stor. Vi har fått fantastiskt positiv respons på Blue Line-serien,

säger Erik Molin, som är platschef och marknadsansvarig på Iggesund Forest.

25 procents ökning på sju månader


Iggesund Forest tror att den kraftiga ökningen beror på en kombination av saker som hänt samtidigt. Den främsta orsaken är förstås att Blue Line-serien är så mycket bättre än tidigare maskinsvärd och att den fått sådan positiv feedback från kunderna. Det har också gått bra i branschen som helhet, så timingen för lanseringen har varit perfekt. Ytterligare en orsak är att Iggesund Forest lagt mycket fokus på marknadsföring under året, där till exempel Elmia Wood-mässan i juni var en riktig framgång.


– Vi var väldigt nöjda med Elmia Wood, bortsett från vädret då som definitivt inte var på vår sida. Det var en riktigt bra mässa och vi skaffade många nya kontakter, särskilt på våra internationella marknader och det har också haft inverkan,

berättar Erik



På Iggesund Forest är det vanligtvis tydliga säsongsvariationer i försäljningen. Under vår och sommar brukar det bli lite lugnare. Hela våren väntade man på att dippen skulle komma, men i år gjorde den aldrig det. Istället fortsatte ordrarna att strömma in i en stabil och hög takt. Det satte en ny trend och skapade nya utmaningar i att kunna möta den stora efterfrågan.

Läs mer på http://mailchi.mp/e68d912ebe2b/iggesund-forest-slr-sljrekord-med-blue-line-serien-413651?e=94ea17ce0e