Av de fem projekten i årets Siriuskurs handlade två om smarta skogsmaskiner, med syftet att göra skogsarbete effektivare, säkrare och mer miljövänligt. Detta har skett i samarbete med bland annat Kempestiftelserna, Skogstekniska klustret och SLU. Det ena projektet är ett autonomt terrängfordon som ska användas som forskningsplattform för att testa olika metoder, teknologier och verktyg gällande bland annat markberedning. Arbetet med plattformen påbörjades 2014 och i årets Siriuskurs har studenterna gjort stora framsteg.
– Den gamla terrängfordonsplattformen vägde ungefär 3,5 ton med en lastkapacitet på 800 kg. Vår maskin är kraftigare och väger 8 ton, har större säkerhet, och kan lasta tre ton. Den har en modulär design, vilket betyder att den kan utrustas med exempelvis olika hjulalternativ och kranar. Med hjälp av bland annat GPS och sensorer ska den kunna ta sig fram på egen hand och undvika hinder. Att utveckla plattformen har tagit mycket längre tid än vad vi trodde, och det är något jag tar med sig som en lärdom för framtiden, säger Axel Wallenberg, som läser femte och sista året på civilingenjör maskinteknik vid Luleå tekniska universitet.
Konkurrenskraftiga skogsbruksmaskiner
Det andra projektet som också handlade om skogsarbete gick under namnet den smarta kranen. Där har studenterna arbetat med en kran till en skogsmaskin som utrustats med dator och sensorer som gör den lättare att hantera, antingen från hytten eller via fjärrstyrning. Den är även anpassad för framtida automation. Syftet är att göra svenska skogsbruksmaskiner konkurrenskraftiga för framtiden.
– Det har varit roligt att arbeta med produktutveckling. Det är många bitar som ska falla på plats, och ibland sker saker du inte kan påverka. Att arbeta i ett skarpt projekt i sju månader har varit väldigt lärorikt, säger Viktor Andersson, student på civilingenjör maskinteknik.
Läs hela artikeln och se fler bilder på Luleå tekniska universitets hemsida:
Terrängfordonsplattformen och Smart Kranstyrning har genomförts via projekt Smart innovation som delfinansieras av EU:s regionala utvecklingsfond.