Bild från fälttester Autoplant 2 i Bräcke, Jämtland, hösten 2022. Foto: Björn Edlund
För att kunna bruka skogen på ett effektivt och skonsamt sätt krävs hållbara metoder med snabb och säker etablering av plantor med hög tillväxt. Det är grunden i Autoplant, konstaterar deltagarna i samverkansprojektet. Samtidigt är det svårt att hitta arbetskraft till den fysiskt tunga manuella planteringen och plantöverlevnaden är inte tillräckligt hög i dag.
– Vårt mål är att ta fram ett autonomt system för markberedning och plantering med hög precision, låg miljöpåverkan och god arbetsmiljö”, säger projektledaren Linnea Hansson, forskare på Skogforsk.
Autoplant 2, som inleddes i februari 2021, fokuserade på att utveckla och testa de delsystem som krävs för att helheten ska fungera. I nästa steg, Autoplant 3, är målet att ta fram en första prototyp av ett komplett system. Prototypen ska i förlängningen kunna kommersialiseras och appliceras på olika typer av terränggående basmaskiner.
För att kunna bruka skogen på ett effektivt och skonsamt sätt krävs hållbara metoder med snabb och säker etablering av plantor med hög tillväxt. Det är grunden i Autoplant, konstaterar deltagarna i samverkansprojektet. Samtidigt är det svårt att hitta arbetskraft till den fysiskt tunga manuella planteringen och plantöverlevnaden är inte tillräckligt hög i dag.
– Vårt mål är att ta fram ett autonomt system för markberedning och plantering med hög precision, låg miljöpåverkan och god arbetsmiljö”, säger projektledaren Linnea Hansson, forskare på Skogforsk.
Autoplant 2, som inleddes i februari 2021, fokuserade på att utveckla och testa de delsystem som krävs för att helheten ska fungera. I nästa steg, Autoplant 3, är målet att ta fram en första prototyp av ett komplett system. Prototypen ska i förlängningen kunna kommersialiseras och appliceras på olika typer av terränggående basmaskiner.
I Autoplant 3 ligger fokus på:
Projektet adresserar en rad utmaningar som kopplar till hållbarhetsmålen i Agenda 2030:
Klimatutmaningen. Autoplant bidrar till att ny skog etableras snabbare genom bättre planteringspunkter med högre plantöverlevnad och med energieffektivare maskiner.
Miljöutmaningen. Det blir mindre markstörningar genom att mindre areal behöver markberedas vid precisionsmarkberedning.
Arbetsmiljöutmaningen. På sikt kan förarlösa maskiner ta över det tunga manuella planteringsarbetet samtidigt som maskinoperatörerna slipper utsätta sig för helkroppsvibrationer, vilket är fallet i traditionella markberedare.
Arbetskrafts- och jämställdhetsutmaningen. Förarlösa maskiner, som i en framtid delvis skulle kunna övervakas på distans, kan locka nya arbetstagargrupper och underlätta familjelivet.
Skogstekniska klustret medverkar genom Anneli Lundmark som ledare för arbetspaketet Lagar, regler och lobbyarbete. I arbetspaketet ska man identifiera vilka lagar och regler som måste förändras för att autonoma fordon ska vara möjliga i skogsbruket. Anneli arbetade med lagfrågan i det tidigare projektet Auto2 och ser nu fram emot att fortsätta arbetet.
– Det känns oerhört kul att i Autoplant 3 få jobba med den här typen av frågor och bidra till att möjliggöra att visionen om autonoma skogsmaskiner ska kunna förverkligas, inte minst genom aktivt påverkansarbete, säger AP-ledare Anneli Lundmark, Skogstekniska klustret.
Linnea Hansson,
Forskare, Skogforsk
linnea.hansson@skogforsk.se
070 - 910 64 20
Anneli Lundmark
Arbetspaketsledare Lagar, regler och lobbyarbete
anneli.lundmark@skogstekniskaklustret.se
070-622 19 21